Något som är mycket viktigt för ett säljande företag är att fotografering av produkter blir gjort på ett professionellt och skickligt sätt. Ett företag med bilder på sina produkter som liknar amatörtagna är någonting som kan dra ner försäljningen markant. Om inte bilderna på produkterna är av hög kvalitet, varför skulle produkterna i sig vara det?
Det finns många saker att tänka på vid fotografering av produkter. För det första behöver fokus ligga på produkten och inte någon annan stans. Det kan låta självklart men det finns de som misslyckas med detta. Tänk på att inte ha för svår bakgrund. Då försvinner centreringen av produkten. Vid fotografering av produkter kan produkten i sig ofta vara i mitten av fotot. Men inte alltid. Beroende på vad för slags produkt ni säljer kan produkten befinna sig på sidan av bilden. Detta avgörs i vilken känsla ni vill att bilden ska ge den som ser bilden. Är det schampo ni säljer finns det ingen specifik känsla att förmedla, och produkten är så pass enkel och formig att den kan befinna sig i mitten av bilden utan problem. Men är det en bil ni säljer finns där otroligt mycket känslor att förmedla. Där kanske bilen ska befinna sig till höger av bilden och någonting annat till vänster, exempelvis en väg, ett hav och en solnedgång.
Gör alltid er fotografering av produkter på nära håll. Använd zoom så lite som möjligt. Detta gäller all slags fotografering eftersom bilderna blir mer levande och får högre kvalitet på nära håll. Tänk och på blixten. Är det läge att använda den? Gör ni er fotografering av produkter i ett ordnat ställe för just fotografering finns där perfekta förhållanden, men är fotograferingen utomhus i aktion behöver ni vara beredda på att antingen stänga av blixten eller sätta på den.
Det finns även andra möjligheter att använda sig av. 3D rendering och andra typer av digitaliserad fotografering gör mer och mer foton digitalt. Detta kan vara något att se över!